اخبار شهر > شورای شهر

کاهش بدهی ۱۶۹ همتی شهرداری به حدود ۸۰ همت



به گزارش همشهری آنلاین، لطف اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردارتهران نیز در این جلسه گفت: آنچه ادعای بانک ها بود بدهی شهرداری ۱۶۹ همت بود و بانک تجارت که مسئول کنسرسیوم بانک ملی و سپه نیز بود، بیشترین مطالبه را داشت که با مذاکرات به حدود ۸۰ همت کاهش یافت.

او افزود: ۵۰ درصد بدهی ها تعهد دولت بود که شهرداری پذیرفته بود این رقم را بپردازد و توافق شد که دولت این مبلغ را بپردازد. برای مابقی آن قیمت دلار نیمایی مبنا شد که باعث کاهش بدهی ها شد. بخشی دیگر نیز به بخشش جرائم ارتباط دارد که تمام اسناد و مدارک آن وجود دارد.

فروزنده همچنین تصریح کرد: با تسویه بدهی با بانک شهر میزان بدهی ما ۴۵ هزار میلیارد تومان است که در حال مذاکره هستیم با تسویه های در حال انجام، جرائم بخشیده شود و رقم بدهی کاهش یابد.

او ادامه داد: از ۸۰ هزار میلیارد تومان هم در حال تلاش برای حل و فصل بخشی از بدهی ها هستیم.

فروزنده ضمن شفاف سازی بدهی ۱۷۰ همتی به بانک ها، یادآور شد: بدهی به بانک شهر برای تأمین مالی خط ۴ متروی تهران در سال ۱۳۹۱، تأمین مالی خط مهرشهر-کرج و تأمین مالی سایر خطوط مترو و برای پروژه های مختلف شهری بوده، بدهی به بانک ملی برای تأمین مالی خط ۴ مترو، اوراق مشارکت بزرگراه امام علی(ع) در سال ۱۳۹۰ و تونل صدر-نیایش، بدهی به بانک توسعه تعاون برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۴، بدهی به بانک صنعت و معدن برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ و تأمین مالی توسعه خطوط مترو در سال ۱۳۸۸ و بدهی به بانک صادرات برای تأمین مالی خط ۱ متروی تهران است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردارتهران با بیان اینکه در پروژه هایپر استار سرمایه گذاری صورت گرفته و ارزش افزوده ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: قیمت کارشناسی ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان است که به دلیل رقم اجاره دو ساله به ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ارزش افزوده خوبی ایجاد شده و بانک شهر این طرح را پذیرفته و مشخص نیست در دو سال آینده این شرایط را خواهیم داشت یا خیر. پس از این دو سال فروشگاه شهروند در آن مستقر خواهد شد و نفع خوبی برای شهر به دنبال خواهد داشت.

او افزود: بانک مرکزی بانک ها را ملزم کرده که بدهی ها را به صورت نقد دریافت کنند و ما با رایزنی هایی که داشتیم به توافق رسیدیم که بدهی ها در بسته ای به صورت نقد و غیرنقد پرداخت شود. این واگذاری به تسویه بدهی و اخذ تسهیلات برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت کمک خواهد کرد.

فروزنده گفت: تسویه بدهی بانکی تنها به نرخ تورم برنمی گردد. این موضوع مطرح می شود که چرا شهرداری های دیگر باید بدهی به بانک شهر را تحمل کنند و به هر حال ما باید بدهی خود را تسویه کنیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردارتهران همچنین خاطرنشان کرد: اگر این بدهی تسویه شود و ۵۰ درصد از آن به عنوان تسهیلات به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند، نفع بیشتری برای شهر خواهد داشت.


منبع :همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا