دومین صلح و سازش دستهجمعی در دلفان با ۵۳ پرونده قضائی انجام شد
ارتباط فردا: دومین سازش دستهجمعی در شهرستان دلفان با سازش ۵۳ پرونده کیفری و حقوقی حاصل از اختلاف ملکی و نزاع دستهجمعی اهالی روستای «مرادآباد دلفان» باهمت دستگاه قضائی، امامجمعه، متنفذان، صلح یاران، بزرگان و ریشسفیدان شهرستان صورت گرفت.
این اختلاف ملکی بیش از ۵۳ پرونده قضائی در دادسرا و دادگستری شهرستان و شعب کیفری و تجدیدنظر استان با عناوین اتهامی مختلف حقوقی و کیفری همچون رفع تصرف، تصرف عدوانی، مزاحمت ملکی، ضربوجرح عمدی با سلاح، قدرتنمایی، توهین، تهدید، تخریب، حریق عمدی، تقسیم مال مشاع، جعل، فروش مال غیر، الزام به تنظیم سند و … تشکیل شده بود که در این مراسم صلح تمامی پروندهها با رضایت طرفین مختومه شدند.
کوشکی رئیس دادگستری دلفان در این جلسه سازشی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که میفرمایند: «اصلاح و سازش میان مسلمانان برای انسان بالاترین صدقه و احسان به شمار میآید»، اظهار داشت: حلوفصل اختلافات توسط خود مردم و به واسطه ریشسفیدان هر قوم دارای سابقه دیرینه بوده و مردم دعاوی خود را با مراجعه به ریشسفیدان و معتمدان حلوفصل میکردهاند.
وی افزود: مردم دلفان با دارابودن فرهنگ ایثار و گذشت بار دیگر نشان دادند که نهتنها در زمینه ایثار و شهادت بلکه در زمینه صلح و سازش هم باتوجهبه تأکید دین مبین اسلام در تحقق صلح و سازش بین مردم پیشقدم هستند.
رئیس دادگستری دلفان ضمن تقدیر از خدمات اعضای شوراهای حل اختلاف و صلح یاران این حوزه قضائی، تصریح کرد: اکثر شعب شورای حل اختلاف دلفان عملکرد خوبی در رسیدگی به پروندهها و صلح و سازش آنها دارند و امیدواریم با بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی و صلح یاران در گرهگشایی از مشکلات جامعه ضمن افزایش سرعت رسیدگی به پرونده با کاهش ورودی پرونده به محاکم قضائی مواجه شویم.
یونس آزاد پور دادستان دلفان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه امینت پایدار از شاخصههای اصلی و مؤثر در توسعه تمامی مقولههای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است، عنوان کرد: فرهنگ صلح و سازش از وجوه اصلی امنیتسازی است که میتواند با فصل خصومت چه در بعد کیفری و چه در بعد حقوقی کمک شایانی به برچیدهشدن ناامنی و توسعه شاخصها در یک جامعه باشد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات امامجمعه، مسئولین، ریشسفیدان و خیراندیشان در تلاش بیوقفه در راستای برقراری صلح و سازش بین طرفین، اظهار کرد: فصل خصومت و حل ریشهای مشکلات اجتماعی در برقراری نظم اجتماعی بسیار مفیدتر از رسیدگی و صدور حکم قضائی است چرا که در زمان برقراری صلح و سازش دیگر تصور حاکم و محکوم از ذهن هر دو طرف خارج شده و در واقع با ایجاد توافق هر یک از طرفین به خواسته مدنظر خود میرسد.