دستمزدهای میلیاردی به چند نفر سود می رساند اما برای همه سینما ضرر می کنند
همشهری آنلاین: یکی از سریال هایی که این روزها با انتشار برخی دستمزدهای بازیگرانش پرسروصدا شده، «ازازیل» حسن فتحی است، سریال که قرار است به زودی از شبکه نمایش خانگی منتشر شود. ازازیل پیش از این قرار بود تابستان امسال منتشر شود که به دلیل اعمال اصلاحات ساترا به تاخیر افتاد. پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، بهرام رادان، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان، گوهر خیراندیش، مریم سعادت، احترام برومند و … از بازیگران اصلی سریال فتحی هستند و ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. البته موضوع دریافت دستمزدهای بالا در سریالهای نمایش خانگی تنها به قصه «ازازیل» ختم نمیشود و بارها در زمان تولید سریالها به آن اشاره شده است. «سووشون» از دیگر سریالهایی است که عنوان شد هزینه تولید بالایی را به واسطه بازیگران داشته.
چهرههایی با هزینه بالا
در حال حاضر عنوان میشود برای ساخت سریال با حضور چهرهها هر قسمت بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان هزینه میشود، هزینهای که قسمت بیشترش از آن بازیگران شناخته شده است. نکته قابل توجه حضور چند بازیگر اصلی و شناخته شده است که اغلب در سریال ها حضور دارند و دستمزدهای میلیاردی صرف هزینه حضور این بازیگران میشود و این در حالی است که دیگر عوامل از فیلمنامهنویس تا … کمترین دستمزدها را دریافت میکنند.
رویه غلط که ادامهدار است
سعید خانی، تهیهکننده که این روزها در شبکه نمایش خانگی سریال «جان سخت» را دارد، درباره وضعیت دستمزد بازیگران در سریالهای نمایشی میگوید: زمانی دو مدیوم سینما و تلویزیون داشتیم که در آن دستمزد بازیگران سینما به نسبت تلویزیون بالا بود اما به واسطه تهیهکنندگان میشد آن را مهار و کنترل کرد. با آمدن پلتفرمهای متعداد و افزایش روند سریالسازی متاسفانه الگوی درستی را انتخاب نکردیم. تهیهکننده «سال گربه» در ادامه توضیح میدهد:در همه جای دنیا، بازیگران در پلتفرمهای بزرگ تربیت میشوند و به سینما راه پیدا میکنند اما در ایران اینگونه نیست. پلتفرمها به واسطه قدرت و پول زیادی که به آنها تزریق میشود؛ به جای تربیت بازیگر به سراغ بازیگران شناخته شده آمدند و چهرهها از سینما به شبکه نمایش خانگی کوچ کردند و دستمزدهای میلیارد به شکل ثابت و ماهیانه دریافت کردند و این روش غیرمعمول باعث شد که عوامل کمترین دستمزد را بگیرند و چهرهها بیشترین دستمزد را داشته باشند؛ متاسفانه کاری هم نمیشود کرد.
سینما آسیب میبیند
خانی با عنوان این مطلب که ریل گذاری در انتخاب و پرداخت دستمزدها اشتباه است، یادآور میشود: نمیدانم چه اصراری داریم در ایران که چرخ را از اول اختراع کنیم. اگر از همان ابتدا از روش پلتفرمها بزرگ پیروی میکردیم الان شرایط کاری استانداردتری داشیم و کارمان درست پیش میرفت. در حالا حاضر خیلی از سریالها نیز با شکست روبهروشدند و همچنین میان سینما و نمایش خانگی تضاد ایجاد شده و این سیستم غلط رویهای است که درست نمیشود.
سکوها و نبود اقتصاد سلامت
ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما نیز چندی پیش در یک مصاحبه از وضعیت دستمزدهای بازیگران در شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد، وی عنوان کرد: سینمای ایران پس از انقلاب از صفر با همکاری دولت و بازیگران و کادر فنی آموزش دیده شروع شد و این سکو مانند یک سکو از این دستاوردها استفاده می کند. مهمان ناخوانده مجانی یعنی الان همه بازیگران و عوامل فنی و تجهیزات را دارند مثلا من ۷ سال پیش به یک بازیگر ۸۰ میلیون پول دادم و دستمزد آن فرد الان ۵ است این جهش با هیچ تعریفی از اقتصاد سلامت معنا پیدا نمیکند تا با تولیدات خود، قراردادهای چند ساله امضا کنند سرمایه خود را پشتیبانی می کند؟ سکوها سینمای ایران را غارت می کنند و باعث شدند دستمزد بازیگران نجومی شود.
منبع :همشهری آنلاین