تأثیر و نقش استریمها و بازیهای آنلاین در جنگ شناختی
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: صدیقه غریبی جامعه شناس مسائل فرهنگی ایران، یادداشتی با موضوع بازیهای آنلاین نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
مشروح اینیادداشت را در ادامه میخوانیم؛
بازیهای آنلاین و استریمرهای بازی، به عنوان پخش کنندگان آنلاین بازیهای ویدئویی، در سالهای اخیر نقش مهمی در جنگ شناختی و فرهنگی ایفا کردهاند. این افراد از طریق پلتفرمهای مختلف ویدئوهای تجربی خود را منتشر کرده و با محتوای متنوع و جذاب، توانستهاند مخاطبان بسیاری را جذب کنند. با بهره گیری از فناوریهای نوین و ارتباط مستقیم با مخاطبان، استریمرها محبوبیت چشمگیری یافته و تأثیر قابل توجهی در فضای مجازی ایجاد کردهاند. استریمرها قادرند با برگزاری رویدادهای زنده و تعاملات شخصی تعاملات اجتماعی جدیدی ایجاد کنند و بر نظر و رفتار مخاطبان خود اثر بگذارند.
این تأثیرگذاری بر جلب نظر برندها و شرکتها برای همکاریهای تبلیغاتی و تجاری نیز واضح است، و در نهایت، استریمرها نقش کلیدی در شکل دهی فرهنگ دیجیتال و دنیای آنلاین دارند. آنها میتوانند نگرش و تفکر مخاطبان را درباره موضوعات مختلف تغییر داده و مخاطبانشان را با ارائه اطلاعات و تفاسیر مختلف آگاه و هدایت کنند. این امر نقش آنان را در جنگ شناختی برجسته کرده است.
بدین روش که با خلق محتوای تأثیرگذار و جذاب، جامعهای از دنبال کنندگان وفادار را همراه خود ساختهاند و این جامعه، تأثیر بسیاری بر تصمیم گیری های فرهنگی و اجتماعی دارد. به همین دلیل، نقش استریمرها در جنگ شناختی به عنوان پدیدهای جدید، به تعریف مجدد قدرت نرم در عصر دیجیتال منجر شده و نشان دهنده تأثیر رسانههای جدید از جمله استریمینگ بر ذهنیت جمعی و جنگهای شناختی مدرن است.
با این نگرش و بررسیهای انجام شده بازیهای آنلاین در سالهای اخیر به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت سرگرمی و فرهنگ عمومی تبدیل شدهاند.
استریمرهای بازی _که برخی از محبوب ترین چهرهها در دنیای دیجیتال هستند_ نه تنها به عنوان سرگرم کننده عمل میکنند، بلکه به عنوان عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز شناخته میشوند. این پدیدهها میتوانند ابزارهایی قدرتمند در جنگ شناختی باشند؛ جایی که اطلاعات و ادراک عمومی به منظور شکل دهی به نگرشها و رفتارها مورد استفاده قرار میگیرد.
بازیهای آنلاین امکان برقراری تعاملات جهانی و جمعی را فراهم کردهاند. در این محیطها، افراد قادرند با فرهنگهای مختلف آشنا شوند و تجارب مشترکی را به اشتراک بگذارند. در این بین، استریمرهای بازی با خلق محتوای متنوع و جذاب، بر نگرشها و باورهای بینندگان تأثیر گذاشته و اغلب به عنوان منبع اطلاعات و الهام بخش عمل میکنند.
در این زمینه، جنگ شناختی میتواند از طریق این کانالها برای شکل دهی به افکار عمومی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات نادرست یا هدایت شده به سادگی در بستر بازیهای آنلاین منتشر شده و تأثیر قابل توجهی بر مخاطبان جوان و مؤثر خواهد داشت. لذا توجه به امنیت اطلاعات و ارتقای سواد رسانهای کاربران این فضا امری ضروری است.
منبع:خبرگزاری مهر