استان ها > قزوین

ثبت بیش از ۸ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس قزوین



دکتر یوسف اکبری اظهار کرد: مزاحمت‌های تلفنی به شکل جدی عملکرد اورژانس را مختل کرده و می‌تواند منجر به تأخیر در رسیدگی به بیماران واقعی شود که این امر گاهی پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی دارد. بخش قابل‌توجهی از زمان و منابع اورژانس صرف پاسخ به تماس‌های غیرضروری یا نادرست می‌شود که نیازمند آگاهی‌بخشی عمومی و اقدامات پیشگیرانه است.

بنابر اعلام روابط‌عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین، وی افزود: اورژانس استان با ۵۲ پایگاه، یک فروند بالگرد، و چندین دستگاه امدادی، به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمات‌رسانی است و از شهروندان می‌خواهیم تا با احترام به خدمات اورژانس، تنها در شرایط ضروری با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

این مسئول گفت: فقط یک شهروند با ۲۷۸ مرتبه تماس با اورژانس و ایجاد مزاحمت در یک ماه، باعث اختلال در عملکرد و اعزام اورژانس به مأموریتی دروغین شده است. این آمار نشان‌دهنده ضرورت آگاهی‌بخشی و ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی است تا زمان و منابع ارزشمند اورژانس به‌درستی مدیریت شوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین در ادامه تصریح کرد: اورژانس در حال همکاری با مراجع قانونی، برای شناسایی و برخورد با مزاحمان تلفنی است و برنامه‌های فرهنگ‌سازی برای کاهش این مشکل در دست اقدام است.

وی بیان کرد: مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس پیش بیمارستانی را باید دسته‌بندی کرد. بخشی از این مزاحمت‌ها در حد یک تماس تلفنی معمولی می‌ماند، بخشی دیگر، به اعلام نشانی نادرست و اعزام آمبولانس و تکنسین‌های اورژانس به نشانی مربوطه، ختم می‌شود. مورد دوم بسیار خطرناک‌تر از مورد اول است، زیرا مشغول و منحرف کردن آمبولانس و نیروهای اورژانس در لحظه می‌تواند، منجر به ممانعت از خدمات‌رسانی مهم به یک مصدوم یا بیمار واقعی شود.

اکبری در پایان اظهار کرد: بخشی از این مزاحمت‌ها منجر به مشغول کردن خط تلفنی اورژانس و درنتیجه جلوگیری از تماس فرد مصدوم یا بیمار یا مددجو شده؛ مواردی نیز وجود دارد که به هتک حرمت اپراتور اورژانس یا فرد پاسخگو منجر می‌شود.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا